Ads Powered By ClixSense


Wednesday, June 30, 2010

Nisbah 1:40 dapatkah menyedarkan orang Melayu

Mengikut kajian Biro Keahlian dan Daftar Pemilih Pemuda UMNO yang disiarkan Berita Harian Isnin lalu, nisbah antara orang Melayu dan bukan Melayu yang mendaftar sebagai pengundi baru sejak PRU 2008 sehingga bulan ini adalah satu Melayu dan 40 bukan Melayu (1:40).

Terima kasih kepada pihak yang mendedahkan angka yang cukup menggerunkan ini. Memang patut isu ini dijadikan berita muka hadapan dan ditulis besar-besar. Biar semua orang dapat baca terutamanya orang-orang Melayu yang masih belum mendaftar untuk mengundi.

DAP dengan tidak semena-mena meloncat bila dengar nisbah 1:40 ini. DAP menganggap kenyataan tersebut berbaur perkauman. Alahai DAP, sepatutnya yang cepat melatah adalah orang Melayu. Pelik…seolah-olah kamu pula yang takut dengan pendedahan ini? Kita sekarang bukan bercerita mengenai perkauman. Kita bercerita mengenai hak mengundi kepada semua rakyat Malaysia terutamanya kepada rakyat yang belum mendaftar mengundi. DAP sebenarnya takut. Mereka takut jika pendedahan ini akan membuka mata dan mencetuskan kebangkitan keseluruhan orang Melayu. Jadi mereka tuduh isu ini sebagai perkauman.

PAS macam biasa. Syok sendiri. Ikut bontot DAP. Apa yang DAP cakap semua betul. Angguk saja macam burung belatuk.

Kepada orang Melayu yang telah sedar, baru sedar dan akan sedar, elok lah. Ketahuilah hak anda sebagai seorang warganegara Malaysia. Pergilah mendaftar sebagai pengundi. Bawa semua ahli keluarga, saudara mara, rakan, jiran sekampung. Pendek kata semuanyalah. Antara tempat yang boleh kita mendaftar adalah spt berikut:

a) Ibu Pejabat SPR

b) Pejabat-Pejabat Pilihanraya Negeri

c) Pejabat Pos Berkomputer Seluruh Negara

d) Kaunter SPM Melalui Program Outreach

No comments:

Post a Comment

Ads


Followers