Ads Powered By ClixSense


Tuesday, April 26, 2011

Taib diserang sebab ketamakan kaum Cina


Kalau dirumuskan pilihanraya Sarawak baru-baru ini, serangan parti anti nasionalis dari Semenanjung DAP, dan PKR menjurus ke Pehin Sri Taib Mahmud, dan dikaitkan denagn arah isu NCR dan rasuah.

Semasa itu juga isu injil Melayu dimainkan sepuas-puas hati pihak DAP dan PKR di kawasan bukan Islam.

Apa yang dilakukan tidak lain dan tidak bukan adalah usaha "divide and rule" oleh parti rasis dan parti dajal. Parti bulan hanya parti yang sentiasa dalam kekeliruan kerana sudah engkar perintah tuhan dan salahguna ilmu ugama yang ada pada mereka hingga sanggup menyesatkan akidah.

Serangan terhadap Taib Mahmud dibuat dari sudut isu populis seperti salahguna kuasa dan rasuah. Taib digambar sebagai Ketua Menteri yang mengumpul harta kekayaan.

Perkara seperti ini sensitif kepada orang Cina yang sering cemburu dengan mana-mana kaum bukan Cina berupaya mengumpul harta dan jadi kaya tanpa mereka mendpaat cebisan.

Pendik kata, sesiapa orang Melayu atau Pribumi kaya tanpa ada orang CIna dpaat share atau jadi supplier atau sub contractor akan dipakat kasi mati. Itu yang berlaku sana sini.

Salah satu yang Cina kaya di sarawak bengkak dengan kerajaan adalah bila mereka perlu kongsi syer company dengan kerajaan dan amanah Pribumi.

Setiap syarikat balak besar yang dapat konsesi besar dan lama akhirnya perlu disenaraikan di bursa asaham dan pihak kerajaan dan individu dan kumpulan amanah bumiputera memegang saham.

Fahamlah kita orang tamak sentiasa bertambah tamak dan enggan kongsi kekayaan. Itu peel Cina yang diapikan DAP.

Yang menjadi hairan kenapa pula orang Cina sensitif dengan kaitan antara isu NCR dan Taib Mahmud. NCR tidak melibatkan orang Cina.

Disebaliknya, orang CIna adalah yang laping banyak mendapat manafaat dari tanah NCR> Orang Melayu/Melanau/Iban yang dapat tanah NCR sering cari jalan mudah apabila sesak wang untuk jual tanah kepada orang Cina.

Banyak tanah-tanah native sudah jatuh kepada orang Cina tetapi mereka benarkan sebahagaian untuk diduduki oleh penjual orang native untuk mengaburi kerajaan.

Banyak pegawai-pegawai pejabat tanah dan survey adalah orang Cina, khususnya di pejabat tanah daerah atau kawasan. Itu pasal banyak maklumat boleh bocor kepada Sarawak Report dan NGO luar negara yang cemburu dan mahu menghalang agenda pembangunan negeri.

Pegawai-pegawai kaum Cina, pengundi Cina dan mereka yang sudah salahguna seperti Peter John Jaban yang kini menyerang Taib atas isu NCR.

Mereka semua tidak ambilkira sejarah bahawa Taib Mahmud pernah ditendang keluar dari kabinet sarawak pada tahun 1964 kerana menentang CM pertama dari kaum Iban, Stephen Kalong Ningkan kerana meahu benrakan tanah NCR ditukar jadi mixed development yang akan menyebabkan orang CIna membolot tanah-tanah native dan seluruh negeri Sarawak.

Helah disebalik ini adalah sebahagaian besar kaum CIna mahu membolot tanah NCR Sarawak untuk kaum mereka.

Malah Baru Bian yang kononnya pejuang tanah NCR adalah penipu besar yang dibayar Rimbunan Hijau supaya tidak menyaman mereka. RH adalah pesalah paling besar dalam pencerobohan tanah NCR!!!

Isu kekayaan Taib Mahmud perlu dilihat dari perspektif yang adil. Taib melabur wangnya kepada Jamilah anaknya untuk masuk dalam hartanah di Ottawa.

Satu lagi sumber kekayaan keluarga Taib adalah dalam Sarawak Securities yang meraih untung dari pasaran saham tahun 1990an.

Kontrak pembinaan jalanraya dan jambatan yang diperolehi dari kerajaan harus dilihat dari dua faktor.

Satu, siapa mahu bina jalan dan jambatan dengan VO tak tentu atas tanah gambut? Tidak ramai mahu kerana ia satu risiko tinggi dan CMS berjaya membangunkan teknoloji untuk membantu kerajaan.

Dua, banyak kontrak CMS tidak dibayar kerajaan. Adakah sesiapa tahu perkara ini? Mereka akhirnya terpaksa terima tanah sebagai bayaran.

Tanah di Sarawakk banyak dan kerajaan sangat pemurah tanah kepada rakyatnya. Apa isu anak-anak dan keluarga Taib Mahmud diberi tanah untuk membangunkan Sarawak? Sekurang-0kurangnya mereka Pribumi dan bukan asyik bagi kepada CIna saja. Adakah mana-mana Pribumi yang tidak diberi tanah?

Masaalah tanah di kalangan Pribumi sarawak berlaku akibat salahguna kausa oleh pegawai2 tanah dan survey di masa lepas. Malah kalau mahu diasingkan Taib dari adik beradiknya, masaalah salahlaku juga melibatkan komplot antara adik beradik Taib tertentu dengan pegawai tanah.

Maka itu yang Taib mengunakan satu klausa dalam Kanun Tanah Negeri untuk ambialih kuasa pemberiaan tanah supaya tidak disalahguna oleh pegawai pejabat tanah di masa lepas.

Itu yang Cina marah pasal NCR, pasal kononnya kekayaan Taib, dan lain-lain.

Buat pengakhir kata, adalah lebih baik Pribumi baik Semananjung mahu pun Sabah/Sarawak ketepikan isu ugama yang menajdi pemisah dan bersatu dalam menjaga hak keistimewaan, menuntut kesemarataan dengan kaum Cina yang lebih kaya tapi masih menuntut macam-macam dan demi masa depan semua Pribumi.

Adakah lebih baik 1Pribumi dari 1BUmi 1Melayu jadi slogan bersama?!

No comments:

Post a Comment

Ads


Followers