Ads Powered By ClixSense


Tuesday, September 28, 2010

Mengapa Malu Mengaku Orang Melayu?


Oleh Shamshul Anuar

1. Setiap tahun berduyun-duyun orang Islam mengerjakan haji dan umrah di Arab saudi. Mekah dan Madinah terletak di ARAB SAUDI. Arab itu bangsa dan Saudi menngambil nama keluarga (bani) yang memerintah negara itu.

2. Malaysia dulunya dikenali sebagai Tanah Melayu. Pengiktirafan diberi oleh dunia. Kenapa disebut Tanah Melayu. Kerana penduduknya berbangsa Melayu, bercakap dalam bahasa Melayu dan Raja-Rajanya juga Melayu. Tidak salah megah dengan bangsa. Itu adalah identiti kerana Allah SWt sendiri menjadikan manusia berbangsa bangsa, berpuak puak supaya kita saling mengenali.

3. Yang salah ialah "taksub" seperti mempertahankan seorang Melayu walaupun ia bersalah HANYA keransa ia Melayu. Begitu juga dengan bangsa lain. Tak boleh pertahankan seorang Cina yang bersalah HANYA kerana dia Cina. Masalah timbul bila ada satu puak mahu cari nikmat didunia dengan menolak faktor bangsa. Puak ini ialah PAS yang menolak UMNO kerana UMNO perjuangkan hak orang Melayu.

4. Apa hinanya jadi Melayu? Apa salahnya megah sebagai seorang Melayu. Megah bukan takkabur. Megah hanya sekadar bangga dengan warisan dan identiti. Mengapa mesti malu sebagai Melayu. Muhyiddin berkata benar yang dia Melayu baru Malaysia. Dia jujur. Kerana dia sedar dia jadi TPM kerana dia Timbalan Presiden UMNO , satu jawatan dalam parti yang perjuangkan hak orang Melayu.

5. Lim Kit Siang yang hipokrit. Mulut saja cakap Malaysia dulu, baru Cina. Semua orang Islam yang saya tanya terdiam bila saya tanya adakah mereka percaya Kit siang Malaysia dulu baru Cina. Dan orang yang saya tanya ialah dari golongan UMNO, PAS dan PKR. Kalau dari PAS pun terdiam juga. Maknanya mereka tahu yang Kit siang jaga orang Cina SAJA.

6. Sekurang-kurangnya UMNO walaupun tumpu pada orang Melayu juga adil pada bukan Melayu. Menidakkan bangsa sama seperti suruh seseoranng berhenti bernafas. Menidakkan bangsa samalah seperti orang yang hanya percaya Allah SWT sebagai Tuhan yang Maha Esa tetapi tidak menerima Nabi Muhammad SAW sebagai Pesuruh Allah.

7. Tidakkah kita semua sedar ada gerakan berterusan supaya orang Melayu malu dengan apa-apa berunsur Kemelayuan. Contohnya BTN difitnah . Utusan dilarang dalam sidang akhbar Pulau Pinang. Kenapa. Kerana akhbar ini dilihat perjuangkan Melayu. Perlembagaan mahu dirombak kerana tidak puas hati dengan peruntukan untuk Melayu dalsam Perlembagaan.

8. Dan Melayu yang bangang sudah boleh berbaring atas jalanraya menghalang kereta Sultan . Orang melayu sendiri sudah boleh kurang ajar dengan Raja-Raja tanpa mahu menyedari tradisi Raja-Raja mengingatkan dunia akan sejarah malaysia moden berpaksikan Raja Raja Melayu. Bila berakhirnya sistem beraja, maka berakhirlah satu satunya lambang yang mengingatkan diunia yang negeri ini asalnya negeri Melayu.

No comments:

Post a Comment

Ads


Followers